مخزن زیرزمینی پمپ بنزین

مخزن زیرزمینی پمپ بنزین چیست؟ به طور کلی می‌­توان به هر دستگاهی که توسط یک منبع انرژی حرکت داده می­‌شود و کار انجام می‌­دهد تجهیز مکانیکی گفت. در یک جایگاه سوخت وظیفه اصلی انتقال و پخش فرآورده از منابع ذخیره انبوه سوخت به باک خودروها است. برای انجام این امر یک پمپ هیدرولیکی مورد نیاز است. سیستم هیدرولیکی از مخزن ذخیره سوخت مدفون در جایگاه آغاز شده و تا نازل سوخت ادامه پیدا می­کند. در این مقاله به بررسی تجهیزات مکانیکی جایگاه سوخت در احداث جایگاه سوخت پرداخته خواهد شد.

به غیر از سیستم هیدرولیک موجود در یک جایگاه سوخت، تجهیزات مکانیکی دیگری نیز در پمپ بنزین موجود است. این تجهیزات می­‌توانند در حوزه ایمنی و حفاظتی فعالیت کنند. تجهیزات سیستم هیدرولیک شامل پمپ‌­ها، لوله­­‌ها، شیرآلات و اتصالات، پیمانه‌ گر و پالسر و نازل سوخت هستند که می‌­توان به طور کلی آن­ها را اعضای تجهیزات مکانیکی یک جایگاه سوخت دانست. در ادامه شرکت امداد گستر سوخت به توضیح مختصر هر کدام از این تجهیزات می‌­پردازیم. برای مشاهده اطلاعات کامل و بیشتر پیرامون این تجهیزات می­توانید به محتوای مربوطه دردسته سوخت و فرآورده‌های نفتی مراجعه کنید.

اجزای مکانیکی جایگاه سوخت و مخزن زیرزمینی پمپ بنزین

تلمبه­‌ های عرضه سوخت

تلمبه­‌های فروش بطور کلی به دو بخش تلمبه‌­های خود­مکش و تلمبه ­‌های غیر خود مکش (که اصطلاحا دیسپنسر نامیده می­شوند) تقسیم‌­بندی می­‌گردند. هر دو تجهیزات بالا با دبی اسمی 54 لیتر در دقیقه جهت عرضه بنزین و دبی 90 لیتر در دقیقه جهت عرضه نفتگاز می‌­باشند.

1. تلمبه‌­ های خود مکش

در این نوع از تلمبه­‌ها فرآیند مکش و عرضه فرآورده توسط الکتروموتور و پمپ انجام می­‌پذیرد. معمولا پمپ خود شامل جدا کننده هوا (سیفون روتوری) و فیلتر نیز می­‌باشد و فراورده توسط سیفون روتوری  موجود در تلمبه مکش می­گردد. در این سیستم یک خط لوله مکش اختصاصی جهت هر دستگاه تلمبه از 15 سانتی متری کف مخزن مدفون تا زیر تلمبه انجام شده است. استفاده از این مدل تلمبه­‌ها بدلیل استهلاک بالا و قفل گازی در مسیر مکش (مخصوصا در مناطق گرمسیر) تقریبا منسوخ گردیده است. این نوع تلمبه ها فقط در پمپ بنزین‌­های کوچک تک سکو و تک تلمبه مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

2. تلمبه های غیر خود مکش یا دیسپنسر

ساختار این نوع تلمبه‌­ها مشابه تلمبه­‌های خود مکش می­‌باشد با این تفاوت که فاقد پمپ و الکتروموتور می‌­باشند. در این سیستم، فرآورده توسط پمپ مرکزی غریق داخل مخزن مکش شده و توسط یک خط لوله به سمت دیسپنسر­ها هدایت می­‌گردد. این نوع سیستم انتقال فرآورده به علت لوله کشی کمتر نسبت به مدل خود مکش برای جایگاه­‌های سوخت با تعداد سکو­های بالا مناسب‌­تر است.

تجهیزات مکانیکی جایگاه سوخت

اجزای تشکیل دهنده تلمبه ­‌ها و دیسپنسر­ ها

در این بخش به منظور آشنایی با ساختار تلمبه‌­ها به تشریح مختصر اجزای تشکیل دهنده­ آن­ها می­‌پردازیم. اطلاعات دقیق و کامل ­تر پیرامون دیسپنسر و اعضای آن را می­‌توانید در مقاله دیسپنسر موجود در بلاگ مشاهده کنید.

سیفون روتوری

این قسمت از دو بخش پمپ دنده­‌ای و واحد جدا­ کننده هوا تشکیل گردیده و در دو نوع 45 و 90 لیتری موجود می‌­باشد. این یونیت وظیفه­ جداسازی  5 درصد هوای همراه فرآورده را دارد.

شیر ایمنی زیر دیسپنسر (Shut of Valve)

این شیر یکی از شیرآلات جایگاه سوخت می باشد که در زیر دیسپنسر­ها و روی لوله ورودی نصب می­‌گردد. ساختار آن به نحوی است که در هنگام برخورد شدید با دیسپنسر، از محل تعیین شده می­شکند. و مسیر عبور فرآورده را به طور کامل قطع می­کند. به این طریق از ریختن فرآورده در محیط جایگاه جلوگیری می­‌کند.

میتر یا پیمانه‌­ گر

این تجهیز نسبت به بقیه تجهیزات بیشتر جنبه عملیاتی دارد. عدم عملکرد دقیق این دستگاه فقط با انجام تست­های مخصوص قابل تشخیص است. زیرا خللی در کارکرد ظاهری دیسپنسر ایجاد نمی کند. و فقط در نشان دادن مقدار سوخت عرضه شده خطا ایجاد می‌­کند. بنابراین لازم است تا تست­های دوره­ای بر روی پیمانه ­گر انجام شود. پیمانه ­گرهای مورد استفاده در دسپنسر­ها معمولا از نوع جابجایی مثبت هستند. این پیمانه­‌گرها معمولا چهار پیستون و سیلندر دارند. و فضای جاروب شده هر سیلندر معادل 125 سی سی می‌­باشد.

لذا عبور یک لیتر فرآورده از داخل آن با توجه به مکانیزم عملکرد آن­ها موجب دو دور چرخش شفت مرکزی پیمانه­‌گر که پالسر متصل است، می­‌شود. تجهیزات ابزار دقیق پیمانه­‌گر با قابلیت پلمپ بر روی یکی از کاور­های سیلندر است. خطای مجاز برای پیمانه‌­گر 30 سی سی در 20 لیتر پیمانه است. پیمانه­‌گر­ها معمولا از ناحیه آب بندی داخلی دچار مشکل می­‌شوند که تداخل فرآورده پیمانه شده و ورودی و اضافه دهی میتر که منجر به کسری جایگاه خواهد شد را در پی خواهد داشت.

شما می توانید محتوای تخصصی در خصوص پیمانه گر TATSUNO چیست؟

پالسر

این دستگاه به عنوان تنها تجهیزات اندازه گیری دیسپنسر، حرکت چرخشی شفت خروجی پیمانه گر را به پالس الکتریکی تبدیل می­کند و توسط کابل مربوطه به شماره انداز الکترونیکی ارسال می­‌کند. محل نصب این تجهیز بر حسب نوع دیسپنسر مستقیم روی میتر یا توتالایزر مکانیکی می­‌باشد.

شما می توانید محتوای تخصصی در خصوص Pulser چیست؟ 

توتالایزر

توتالایزر در انواع مکانیکی، الکترومکانیکی و دیجیتالی وجود دارد و وظیفه ثبت کارکرد کلی لیتراژ دیسپنسر را دارد. این تجهیز باید قابلیت پلمپ کردن داشته باشد.

شیر برقی یا سلونوئید ولو

دستگاهی است که در مسیر خروجی فرآورده در  دیسپنسر نصب می­شود. این دستگاه وظیفه قطع و وصل عبور فرآورده را با توجه به عملکرد نازل و دیسپنر دارد.

شیلنگ و نازل

نازل­‌های سوخت روی دیسپنسر باید از نوع قطع کن اتوماتیک و برای بنزین در سایز 3/4 اینچ و عرضه گازئیل 1 اینچ باشند. رنگ کاور­های نازل با توجه به نوع فرآورده متفاوت است: سبز جهت بنزین بدون سرب، قرمز جهت بنزین معمولی و زرد جهت گازوئیل. شیلنگ­ها نیز بهتر است. در سایز­های مذکور و طول تقریبی حداکثر 5 متر و همراه با شیر brake away  باشند.

اجزای زیر زمینی

  • شناور
  • میله دیپ
  • سنسورها
  • باکس های تانک مانیتورینگ
  • مخزن در گنجایش مختلف

نکات طراحی و ساخت مخازن

  • جنس مخازن زيرزمينی مي تواند فلزي يا غيرفلزی انتخاب گردد.
  • طراحی و ساخت مخازن زيرزميني فولادی مي بايست بر اساس آخرين ويرايش استاندارد BS EN 12285-1 انجام گردد و جهت محاسبه ضخامت نهايی ورق ها حداقل يك ميليمتر اضافه بعنوان خوردگی مجاز لحاظ گردد.
  • طراحی و ساخت مخازن زيرزمينی غيرفلزی مي بايست بر اساس آخرين ويرايش استاندارد UL 1316 انجام گردد.
  • ظرفيت اسمي مخزن براي اين نوع جايگاه حداكثر 45000 لیتر باشد.
  • هر مخزن جايگاهی مي بايست داراي يك دريچه آدم رو (منهول) با سايز 24 اينچ يا بزرگتر باشد.
  • هر مخزن می بايست دارای نازل‌ های مورد نياز با فلنج استاندارد به شرح زير باشد:

نازل ورودی با سايز 4 اينچ، نازل خروجي با سايز حداقل 2 اينچ، نازل نمونه گيري با سايز 4 اينچ ، نازل ارتفاع سنج با سايز حداكثر 4 اينچ، نازل جمع آوری بخارات بنزين با سايز 3 اينچ و نازل تهويه كه سايز آن بر اساس ظرفيت مخزن بدست مي آيد و حداقل برابر 2 اينچ مي بايست در نظر گرفته شود.

  • انجام عمليات سنجش سطح سيال به صورت دستي مجاز نمي باشد.
  • در صورت استفاده از سيستم توزيع سوخت تحت فشار رعايت حداقل فاصله مجاز بين لوله هاي ورودي و خروجي طبق الزامات و دستورالعمل هاي شركت سازنده آن ضروري مي باشد.
  • رعايت حداقل فاصله لازم بين نازل ورودي و نازل نصب ارتفاع سنج بر اساس دستورالعمل شركت سازنده ارتفاع سنج الزامی است.
  • پيش بينی و نصب سیم ارت بر روی بدنه مخازن الزامی است.
  • Rating فلنج نازل ها 150 در نظر گرفته شود و از لوله و اتصالات با رده استاندارد استفاده گردد. همچنین Rating شیر­های با سایز 2 اینچ و بالاتر می‌­بایست با Rating فلنج­‌های متصل به آن یکسان و برابر 150 باشد
  • پيش از بهره برداري از مخزن لازم است تستهاي مخزن و لوله كشي هاي آن مطابق با استاندارد طراحي مربوطه انجام گردد.
  • مخزن بايستي بر روي بالشتك بتوني و در داخل محفظه نصب گردد و توسط تسمه‌­هاي فلزي مناسب به نحوي مهار شود كه در برابر زلزله و نيروي ناشي از بالا آمدن آب‌هاي سطحي پايداري آن حفظ گردد.
  • دريچه هاي بازديد بايستي به نحوي طراحي گردد كه آب‌هاي جاري و فرآورده هاي ريخت و پاش شده از سطح جايگاه به درون مخزن وارد نگردد.
  • نصب تجهيزات جلوگيري از پر شدن بيش از حد مخازن بر اساس استاندارد NFPA 30 الزامی است.
  • پيش بيني و اتخاذ تدابير مؤثر براي پيشگيري از انتشار فرآورده از مخازن به خاك‌هاي مجاور در صورت نشت احتمالي الزامي مي‌باشد مبناي اتخاذ تدابير استاندارد NFPA 30 می­‌باشد.
  • كليه تجهيزات الكتريكی جایگاه سوخت كه بر روي مخزن نصب مي‌گردند بايستي از نوع ضد انفجار با انديس مناسب انتخاب و مطابق اصول ايمني نصب گردند.
  • فضاي داخلي مخازن ذخيره سوخت منطقه خطر صفر محسوب مي‌گردد و نصب تجهيزات الكتريكي منصوب در اين محل بايستي از نوع ذاتاً ايمن داراي تأييديه معتبر صورت پذيرد.
  • كليه تجهيزات غير الكتريكی مانند ميله اندازه گيری، درپوش و… مي بايستی از جنس ضد جرقه انتخاب و نصب گردند.

برایر دریافت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید. 09128481780